Punta Cocles (Puerto Viejo de Limon)

12 december 2011 - Puerto Viejo De Sarapiqui, Costa Rica

Woensdagochtend rond half 10 vertrokken uit Tortuguero. We hebben dezelfde route genomen dus ook deze keer vond de lunch plaats in Guapiles. Na de lunch viel ons gezelschap in brokken uiteen. Mensen die een auto hadden gehuurd konden hem daar oppikken, anderen gingen terug naar San José of door naar Sarapique. Mijn route was anders. Als enige ging ik door naar de zuidoostkust, richting de grens met Panama. Dus eerst afscheid genomen van iedereen en daarna wachten op mijn transport, dat was wat verlaat maar uiteindelijk kon ik samen met 2 Canadese jongens op pad. Na een rit van 3 uur over een redelijke weg kwamen we uiteindelijk in Punta Cocles aan. Het was toen inmiddels bijna 5 uur, dus er zat alweer een hele dag van reizen op. Mijn accomodatie was een verademing, net een klein paradijsje. Ik wist toen al dat mijn verblijf helemaal goed zou gaan komen! De tuin is prachtig en de bungalow van alle gemakken voorzien, inclusief heerlijke hangmat waar ik dan ook regelmaat in te vinden ben.

's Avonds tijdens het eten (de keuken is hier uitstekend) maar meteen plannen gemaakt voor de komende 4 dagen. Donderdag Nationaal Park Cahuita, vrijdag Manzanillo zaterdag Jaguar Rescue Center en zondag niks...

Nationaal Park Cahuita

Dit park ligt op ongeveer 15 kilometer van Punta Cocles en grenst aan het dorp Cahuita. Dit dorp is voornamelijk bekend bij "rugzaktoeristen". Aangezien ik wel zoveel mogelijk uit mn trips wil halen, dus maar een echte "tour" geboekt zodat er een gids tot mijn beschikking stond. Samen met de gids Luis en twee Amerikaanse dames het park bezocht. Hij in het Engels en als ik vragen had, ik in het Spaans, dat liep vrij aardig. Het was prachtig, het park loopt evenwijdig aan de kust en veel dieren gezien, luiaards, spinnen, slangen, wasbeertjes. Deze keer gelukkig ook apen die een keer niet zo hoog in de boom zaten... Aan het einde van de rit met de boot terug. Dat was na vier uur wandelen toch ook wel weer een verademing!

DSCN1844DSCN1845DSCN1839DSCN1837

DSCN1854DSCN1856DSCN1858DSCN1860

DSCN1863DSCN1848DSCN1873

DSCN1864DSCN1866DSCN1870

DSCN1875DSCN1878DSCN1879DSCN1882

Manzanillo

Manzanillo is niet echt een nationaal park. Het is een gebied wat onder bescherming staat maar kent bijvoorbeeld geen keurig aangelegde wandelpaden zoals in Cahuita. De natuur is hier ruiger en daarom is ook hier een gids onontbeerlijk. Het risico om te verdwalen in dit grote bos is zeker aanwezig en dat risico wil ik natuurlijk niet lopen. Het weer was prachtig en dat leverde in mijn ogen dan ook zeer fraaie plaatjes van de natuur op. Qua beesten viel het deze keer wat tegen. Alleen één giftig kikkertje gezien en een stel parende "honderdpoten" dat was het. Zo gaat het nu eenmaal, je kan met die beesten geen afspraken maken dat ze op een bepaalde tijd op een bepaalde plaats moeten zijn. Ondanks dat was ook deze 4 uur durende wandeling zeker de moeite waard. Was mede te danken aan de enorme kennis die onze gids Carlos met ons deelde. Ook vandaag mijn Spaans maar weer geoefend, ik moet per slot van rekening toch blijven oefenen...

DSCN1888DSCN1914DSCN1893DSCN1896DSCN1891DSCN1897DSCN1900DSCN1902DSCN1911

Jaguar Rescue Center

Dit centrum neemt verwaarloosde dieren, wezen, dieren die een ongeluk hebben gehad op en rehabiliteert ze, zodat ze terug kunnen worden geplaatst in de natuur. Daarnaast hebben ze een ook een overzicht van de meest voorkomende dieren in Costa Rica met name slangen. Opvallend is hoeveel dieren hier terecht komen omdat ze zijn aangevallen door honden, of bv apen die verstrengeld zijn geraakt in electriciteitsdraden. Ook hier natuurlijk luiaards die een ongeluk hebben gehad en een hert wat tevens ook één van de nationale symbolen van Costa Rica is.

DSCN1933DSCN1920DSCN1919DSCN1927DSCN1932

Ik heb echt een super tijd in Punta Cocles gehad. Heeft mede te maken met het mooie weer. Net als in Tortuguero regent het hier normaliter heel veel in deze periode van het jaar, maar ik heb het tot gistermiddag droog kunnen houden. Nu aan mijn laatste ontbijt in dit paradijs. Ze zeggen wel eens dat je krijgt wat je verdient, nou dan moet ik de afgelopen tijd wel heel veel goeds hebben gedaan want tot nu toe zit alles gigantisch mee ;-). Heb heerlijk aan het goudgele strand met de groen/blauwe zee gelegen, dus de combinatie van actief zijn en heerlijk ontspannen was perfect.

Zo meteen (maandagochtend) verlaat ik dit paradijs weer en ga ik verder in noordelijke richting maar dan landinwaarts. Volgende bestemming, Sarapique....