Nicaragua

9 januari 2012 - Jacó, Costa Rica

Aangezien ik Costa Rica in 8 weken tijd zo ongeveer volledig gezien had, besloten om ook wat tijd in het buurland Nicaragua door te brengen. Dit land is veel minder ontwikkeld en ingesteld op toeristen en omdat het toch ook nog wel een naam heeft  wat "onveilig" te zijn, daarom besloten om alleen de plaatsen León en Granada aan te doen. Dat "onveilige" viel trouwens ontzettend mee, heb nooit gen vervelend gevoel gehad.

León

Deze voormalige hoofdstad (nu is het Managua) ademt nog helemaal de sfeer van de revolutie uit. Hoewel die al bijna 30 jaar geleden beëindigd is, kent iedereen alle verzetsliederen en is de jeudige generatie volledig op de hoogte van de plaatselijke geschiedenis. Het "Museum van de Revolutie" was dan ook erg interessant. Samen met mijn gids Hector ruim 3,5 uur door de stad gelopen. Voordeel van een gids is dat je niet alleen alle plekken ziet, maar ook het verhaal erachter meekrijgt. Het "pro-communisme" leeft heeft enorm en Chavez, de president van Venezuela, wordt beschouwd als het grote voorbeeld. Ik wil daar dan natuurlijk het mijne van weten, dus dat bracht genoeg interessante gespreksstof naar voren. 's Avonds met Hector en zijn vrienden op stap geweest, was een super avond. Eerst naar een bar waar verschillende live bandjes optraden en daarna nog naar een club. Daar kreeg ik van iedereen de vraag waarom ik in godsnaam de volgende dag naar Granada zou vertrekken, want dat was een stad voor bejaarden of getrouwde stellen... Dat bracht mij een beetje aan het twijfelen en gezien het feit dat mijn vlucht naar Nicaragua de dag daarvoor, naar het einde van de middag was verschoven, besloten om 1 extra nacht in León door te brengen. De volgende dag heerlijk naar het strand geweest en daar de omgeving verkend. 's Avonds natuurlijk hét concert. Nou ja, het was een optreden van een band die rock classics speelde. Dat vindt iedereen daar echt te gek. Daarna nog wat afzakkertjes genomen en ik was geloof ik om 5 uur in de ochtend weer een keer terug in het hotel. De volgende ochtend om 10 uur, dus toch mijn transport naar Granada.

Granada

Granada is een totaal andere stad dan León. Waar León nog het toonbeeld van de strijd is met allerlei kapot geschoten gebouwen, staat Granada juist bekend om zijn mooie architectuur. Alles is mooi opgeknapt. De mentaliteit van de bewoners is ook compleet verschillend dan die in León. In Granada willen ze "vooruit" en ze beseffen dat ze dat met de huidige president (Ortega) niet kunnen en zij willen zeker geen communistisch land worden maar met het dictatorschap van Ortega is het moeilijk voor de bevolking om daar verandering in aan te brengen. Granada heeft een beetje een mediterraans sfeertje, een lange straat met restaurantjes/terrasjes en een groot plein (centraal park) waar allerlei activiteiten plaatsvinden. Na er een dag rondgelopen te hebben, inderdaad tot de conclusie gekomen dat er verder weinig vertier is. De volgende dag dan ook heerlijk een hotel bezocht dat een groot zwembad heeft, zodat ik daar lekker de hele dag kon vertoeven. Zaterdag weer met het vliegtuig terug naar Costa Rica.

Hoe nu verder?

Eigenlijk zou ik zondag 8 januari naar huis vliegen maar zoals ik al aangaf heb ik mijn verblijf nog verlengd met 4 weken school. Mijn plan was om daarna nog naar Mexico te gaan en daar nog voor een paar weken te verblijven. Het feit dat ik vorige week een mail ontving waarin werd gesproken over een mogelijke baan (met dank aan Marjoke!), heeft daar verandering in aangebracht. Ik heb het hier super maar dat komt omdat ik nu echt het leven van een toerist leid. Aangezien ik voor mezelf besloten heb dat ik hier toch niet voor echt een hele lange periode wil blijven, is dit een goede reden om naar huis te komen. Dus.... mijn retourvlucht is geboekt, dinsdag 14 februari ben ik weer in Nederland! 16 februari mijn sollicitatiegesprek, so keep your fingers crossed!

De komende weken breng ik dus weer op school door. Is een periode waarin weinig spannende dingen gaan gebeuren verwacht ik. Voor mij wordt het nu echt school, strand en lekker op stap. Betekent ook dat ik voor jullie weinig interessants meer te melden zal hebben aangezien ik geen spannende excursies of iets dergelijk meer ga ondernemen. Dit is dan ook mijn laatste blog.... Mocht er nog iets gebeuren wat ik echt met jullie wil delen, krijgen jullie daar uiteraard bericht van!!! Ik wil jullie heeeeeeel erg bedanken voor alle super leuke reacties die jullie op mijn blog hebben geplaatst, was voor mij zeer leuk om te lezen. Voor de mensen die mij nog willen bereiken, dat kan via dit blog, of via mijn emailadres [email protected]. Voor nu zeg ik dan ook "tot ziens" en we spreken elkaar weer in Nederland!!!

Veelliefs aan iedereen!

1. susanne:
    9 januari 2012
    Geniet nog lekker nu het nog kan!
    Succes op school en streaks natuurlijk heel veel succes met je sollicitatie!
    Zie je weer in Nederland!
  2. Marieta:
    9 januari 2012
    Ik duim voor je! Snel afspreken als je terug bent. X
  3. Lisanne:
    9 januari 2012
    Vonneke, geniet geniet geniet en tot over een maandje! X
  4. Ingrid Van Dijk:
    10 januari 2012
    Hey meis,
    Je hebt heerlijke verhalen en super mooie foto's. Je kunt uit je verhalen lezen dat je heerlijk aan het genieten bent en relaxen, en ook nog eens de spaanse taal onder de knie krijgen.
    Geniet van je laatste weekjes "school" in het mooie Costa Rica!!!
    En succes de 16e!
    x
  5. Iefke:
    11 januari 2012
    Het weer is klote hier. Ik zou nog even blijven. Maar nog veel plezier de laatste weken. We pakken wel een biertje als je weer terug bent.
  6. Jan-Willem:
    11 januari 2012
    Hey Ivonne,

Bedankt voor de leuke blogs, mooie verhalen, unieke foto´s zolang het duurde ;-) , de geschiedenislessen en enthousiasme! Succes op school en nog veel plezier. Dat sollicitatiegesprek gaat je lukken! We spreken elkaar.

Groet,
    JW
  7. Stephan:
    12 januari 2012
    Heb genoten van je blogs! :)
    Succes met de school en geniet nog ff van het mooie weer!
    XX stephan