Rincon de la Vieja en Monteverde

23 december 2011 - Monteverde, Costa Rica

Allereerst voor iedereen een hele fijne kerst en alle goeds voor het nieuwe jaar!!!

Hier heb je gewoon niet in de gaten dat het einde van het jaar alweer zio snel nadert. Afgelopen zondagochtend La Fortuna (el Arenal) verlaten en op weg gegaan naar de provincie Guanacaste. Onderweg nog wat foto's kunnen schieten van ara's. Deze had ik al wel meerdere malen over horen vliegen want die beesten maken echt een enorm kabaal maar het was me nog niet gelukt ze te fotograferen, tot nu dan.

DSCN2049DSCN2052DSCN2053

Rincon de la Vieja

Rond 2 uur aangekomen in Rincon de la Vieja. De provincie "Guanacaste" staat bekend om zijn "finca's" (boerderijen) en "rancheros" (cowboys). Het klimaat is hier zonnig, redelijk wat (warme) wind en heel af en toe vallen er heel zachtjes een paar regendruppeltjes voor de verfrissing. Ik vond het er heerlijk. Mijn accomodatie was een hacienda (boerderij) waar ook nog allerlei activiteiten op dat gebied plaatsvinden. Dat betekent oa dat 's ochtends de paarden worden gezadeld en de koeien naar de wei worden gedreven.

DSCN2054DSCN2055DSCN2059

Voor mij dus de ideale gelegenheid om ook maar weer eens op een paard te stappen. Heb bewust maar voor een uurtje gekozen aangezien ik de volgende dagen ook nog graag wilde kunnen lopen hahaha... Op het zelfde moment vertrok een groep Amerikanen die nog nooit op een paard hadden gezeten, dus ik heb ervoor gekozen om met een gids op pad te gaan buiten die groep om. Dan zag ik wat anders dan die groep en kon ik meteen mn spaans oefenen. Dus gezellig met "Milo" mn gids en mn paard "Shakira" op weg om de omgeving van de finca te verkennen.

DSCN2062DSCN2066

Was een super tochtje, door riviertjes, steil omhoog en omlaag, over rotsen en boomwortels. Geen omgeving dus om je paard eens even flink de sporen te geven maar het was echt top. Uteindelijk een stop gemaakt bij één van de watervallen in de buurt. Zo mooi. Het water echt blauw/groen. Zwemmen was nog een mogelijkheid maar weer nat op paard terug zag ik niet zo zitten.

DSCN2064DSCN2069DSCN2067

De volgende dag een tocht gemaakt door het nationale park Rincon de la Vieja. Dit park is bekend vanwege de variëteit aan vulkanische activiteit in dit gebied. Ook hier er maar weer in mn eentje op uit ipv met zo'n grote groep (heerlijk, veel beter). Deze keer samen met mn gids Carlos. Het was een een geweldige tocht. Voor mij is dit het mooiste park van Costa Rica. Er is wel een pad, maar ook hier voert je dat over lastig terrein met boomwortels, rotsen, water maar langs zwavelbronnen, modderpoelen, warmwaterbronnen en watervallen. Er is zoveel afwisseling. Daarnaast ook 3 uur lang een beetje lopen grappen en grollen in het spaans, dus ook dat gaat steeds beter!

DSCN2105DSCN2070DSCN2072DSCN2075DSCN2077DSCN2082DSCN2083DSCN2085

DSCN2087DSCN2091DSCN2092RSCN2106

De volgende ochtend tot mijn verrassing een weerzien met een aantal oud klasgenootjes uit Jaco die ook aan het rondreizen waren en net waren gearriveerd. Zo zie je maar maar hoe klein zo'n land dan ook weer is. Zij aan het genieten van een heerlijke omgeving, en ik weer door naar mijn volgende bestemming: Monteverde.

Monteverde

Deze bestemming roept verschillende reacties op. De Costaricanen vinden dit de meest geweldige plek van het land, de toeristen twijfelen. Dat laatste heeft vooral te maken met de ligging. Dit gebied ligt tussen de 850 en ruim 1900 meter hoogte. Mijn accomodatie lag op ruim 1600 meter en dat betekent dat het er dus een stuk frisser is dan in andere gebieden. Helaas is mijn enige trui die ik had meegenomen in Jaco ergens verloren geraakt in de was, dus nu maar verschillende hemdjes en t-shirts over elkaar heen en tenslotte ook mn dikke vest en dan komt het voor die paar dagen wel goed. De eerste avond met een taxi richting het dorpje ST. Helena gegaan om daar wat te eten. Ik had nl een sushi tent gespot op de heenweg en ik als super liefhebber, moet daar dan het mijne van weten natuurlijk. Was heerlijk en tevens weer goede contacten op gedaan met de taxichauffer, scheelde me al meteen weer 1000 colones (1,20) op de terugweg (de oplichters hahaha).

De volgende dag ook hier "even" te paard de omgeving verkend. Deze keer met een tocht van 4,5 uur en met een groepje van 5 anderen. Aangezien ik de enige met ervaring was, mocht ik bij tijd en wijle "achterblijven" om daarna in galop de rest van de groep weer in te halen. Erg leuk!!!

Vandaag (vrijdag) hier de omgeving verder verkend. Aangezien ik niet van de "canopy" (kabelbaan) hou, maar voor de hangende bruggen gekozen. Uiteindelijk nog een giftig kikkertje gezien, dat was me heel de vakantie nog niet gelukt.

DSCN2108DSCN2118 (2)DSCN2118

Morgen wordt een relaxdagje, beetje studeren en lekker naar de spa, want na al mijn inspanningen heb ik het natuurlijk ook wel verdiend om eens heerlijk bij te komen. Zondag (eindelijk) weer terug naar de kust, kijk er na al naar uit, heerlijk een paar dagen in de zon op het strand doorbrengen! Manuel Antonio, here I come.

Nogmaals het allerbeste voor iedereen!!!

1. Jan-Willem:
    Hey Ivonne,

Fijne kerstdagen in deze schitterende omgeving!

Groet,
    JW
  2. susanne:
    24 december 2011
    Super ivon, je doet veel leuke dingen. Ik vond afgezien van het feit dat ik in Rincon flink ziek ben geworden van een bedorven sandwich; dit ook een heel leuk park.
    In Manuel antonio ga je zeker bijkomen aan het strand en kun je vanaf het strand al het dierleven spotten (leguanen, krabben, hagedissen, luiaards en doodskopaapjes) Lekker relaxen dus en genieten van een mooie natuur!
  3. Debbie:
    24 december 2011
    Feliz navidad mi amiga muy grande! Destrano mas y mas y mas! Besos!
  4. Andre:
    Hey Ivonne,

Prettige feestdagen!!!! Ik duik zo even de kroeg in en neem er eentje op jou!!!

Proost!
  5. corien dijkhuizen:

Nog even: geweldig!!
    Nogmaals fijne dagen en genietse op het strand.

Corien.
  6. Jolanda:
    Hi Yvonne,

Gezellige kerstdagen en een goede jaarwisseling daar in het verre en mooie Costa Rica!

Jolanda
  7. Anita Hazenberg:
    25 december 2011
    Hey Iv,

hele fijne kerst en op naar een knallend 2012!

Liefs XXX
    Anita & Eugène
  8. Eelco:
    25 december 2011
    Ho Ho Ho, Kerst vieren doe je zo :-)

Bij ons schijnt de zon dan ook wel maar het ziet er een stuk minder uit...

Fijne dagen en alvast een goed nieuwjaar!!!

Laters,
    Gr. Eelco
  9. Geert Van de Woestyne:
    28 december 2011
    Leuk je reis zo te kunnen volgen Ivonne.
    Fijne jaarwisseling gewenst.
    Que siga disfrutando!!