Sarapiqui en La Fortuna (el Arenal)

18 december 2011 - La Fortuna, Costa Rica

Na afgelopen maandag de Caraïbische kust verlaten te hebben, ben ik iets verder landinwaarts gegaan richting Puerto Viejo de Sarapiqui. De lodge waar ik 2 nachten verbleef staat midden in de jungle en is bekend vanwege de vele fel gekleurde (giftige) kikkertjes die daar voorkomen. Helaas heeft het slechte weer me nu wel ingehaald! De anderhalve dag dat ik in de lodge was heeft het continu geregend en zoals ik eerder vertelde, ook echt gigantisch. Ik heb daar helaas dan ook ook niets gedaan :-(. Gaf me wel de gelegenheid om nog eens goed naar mn spaans te kijken en ik ben dan ook flink aan t studeren geweest, je moet per slot van rekening iets om de tijd door te komen. Vanuit het resaurant had ik prima zicht op de voedselplaats voor vogels en heb daar dus toch nog wat mooie plaatsjes van kunnen schieten. Verder voor jullie een indruk van de omgeving en ik heb geprobeerd om de hoeveelheid water die hier uit de lucht komen vallen, vast te leggen...

DSCN1937DSCN1941DSCN1936DSCN1950

DSCN1942DSCN1949DSCN1956DSCN1960

La Fortuna (el Arenal)

Woensdag het zeer natte Sarapique verlaten en op weg naar La Fortuna. De plaats ligt aan de voet van de vulkaan el Arenal. Deze vulkaan is nog steeds actief, echter sinds het einde van 2010, is er geen uitstroom van lava meer gesignaleerd. De laatste (grote) eruptie is alweer even gelegen, het is erg rustig nu. De volgende ochtend even de stad in geweest en 's middags heerlijk genoten van "hotsprings" bij Ecotermales. Een kerstkadootje van mn touroperator alhier (Trans Costa Rica Tours). Middag was echt super. Er zijn hier meerdere van deze thermale baden, maar deze zijn zeer massaal en hebben meer weg van Centre Parcs. Ecotermales ligt midden in prachtige natuur en is veel kleinschaliger. We waren dan ook maar met 5 mensen, HEERLIJK!!!! Tuurlijk mn camera niet meegenomen want daar denk ik niet aan als ik daar naartoe gaan maar achteraf gezien was dat wel zonde maar ach, alsof ik nog niet genoeg foto's heb hahaha...

's Avonds met de obers van het hotel op stap geweest naar de lokale disco. Was erg leuk! Donderdagavond is karaoke avond en ik moet zeggen dat de kwaliteit erg hoog was! Voor mij was het meteen een goede gelegenheid om mn spaans te oefenen. Van de ene kant door met iedereen te praten (en te dansen!) en daarnaast door het meezingen van de karaoke tekst. Kon ik meteen horen of mn uitspraak goed was. Werd een latertje, was uiteindelijk om 5 uur in de ochtend weer in het hotel en om 7.15 vertrok mijn tour naar Caño Negra, dus van slapen kwam niks meer. Begint een beetje op mn Haagse leven te lijken...  De volgende ochtend was het (vrij) helder en droog dus maar meteen mn beste plaatje van de vulkaan geschoten. Helaas lag de top nog steeds in de wolken, dus daarom maar even een afbeelding van een medestudent geleend die meer geluk had met het zicht op de vulkaan.

DSCN1972387697_10150382326806286_517716285_8778199_1022875023_n

Caño Negra

Dit natuurgebied ligt vlakbij de grens met Nicaragua. Ik hoorde dat we uiteindelijk met ongeveer 28 personen zouden zijn, dus ik was er een beetje bang voor dat het echt zo'n mega toestand zou worden, maar dat viel gelukkig reuze mee. Voordat we daar aankwamen nog even een stop gemaakt bij een plek waar veel leguanen leven. Deze waren echt gigantisch!

DSCN1975DSCN1977DSCN1978

Vervolgens door met de tocht en onderweg nog wat vogels gespot:

RSCN1988RSCN1982DSCN1986

Aangekomen op onze plek van bestemming op de boot gestapt. Ook hier is de natuur weer prachtig en het zat ons gigantisch mee want geen regen die dag! Het wordt voor jullie misschien een beetje saai al die natuur en (dezelfde) beesten, maar ik vind het heerlijk om ze vanaf het water te spotten:

DSCN1994DSCN1991DSCN1993

Na de kaaimannen, stonden de apen op het "programma". We begonnen met de brulapen die ook nog een kleintje hadden in de groep, zo schattig!

DSCN2000RSCN2009DSCN2001DSCN2008RSCN2004

Daarna kwamen we "spider monkeys" tegen. Dat zijn echte acrobaten.

DSCN2014DSCN2018DSCN2011

En vervolgens nog maar even van de omgeving genoten.

DSCN2021DSCN2024DSCN2022RSCN2029

Hangende bruggen

De volgende ochtend weer vroeg mn bed uit voor een wandeling door het park van el Arenal, waarbij we een "sky walk" doen over hangende bruggen die ter hoogte van de boomtoppen zijn bevestigd, zodat er een ander beeld is dan van onderaf. Helaas in de stromende regen maar poncho aan en gaan...

Ik had een idee dat het een beproeving voor me zou worden aangezien ik geen fan van van hoogtes ben maar dat veel gelukkig mee. De bruggen werden afgewisseld met wandelpaden. Gek om ook eens de toppen van de bomen te zien.

75--Costa-Rica-Vacation-Travel-Hanging-BridgeDSCN2034DSCN2036DSCN2037

Daarnaast ook nog mooie watervallen:

DSCN2039DSCN2040DSCN2041DSCN2042DSCN2044

Mijn verblijf hier zit er weer op. Morgen door naar Rincon de la Vieja. Wat verder noordelijk en landinwaarts, hopelijk dan ook even wat minder regen. Van de andere kant hoort er dat ook bij in Costa Rica, anders kan het hier ook niet zo prachtig zijn....