Hola chicos

8 november 2011 - Jacó, Costa Rica

Daar ben ik weer.

Na een hele goede vlucht vanuit Brussel naar New York, naar Miami naar San Jose kwam ik daar zaterdagavond lokale tijd rond half 10 aan. Zoals jullie je kunnen voorstellen was ik toen compleet gesloopt. Vrijdag was al een lange dag en van slapen was er 's avonds eigenlijk ook niets meer gekomen. Al met al dus bijna 40 uur wakker geweest, killing....

Op de luchthaven van San José werd ik keurig zoals afgesproken opgewacht door Carlos, chauffeur van Acedemia Tica. Aangezien het donker was, reden we die avond niet meer door naar Jaco maar moest ik zoals bekend, overnachten in San José. Ik kwam terecht in Hotel Los Volcanos in Alajuele een plaatsje vlakbij het vliegveld.

DSCN1363

Had een heerlijk appartementje voor mezelf en je begrijpt dat ik uitgeput in bed ben gekropen. De volgende ochtend heerlijk gedoucht met koud water, dat is hier standaard, warm water is niet overal verkrijgbaar. Voordeel is wel dat je dan ook meteen wakker bent. Na een lekker ontbijtje van vers fruit (en dan bedoel ik ook écht vers!) met wat yuoghurt en muesli, werd ik om 8 uur weer opgehaald door Carlos voor de tocht naar mijn uiteindelijke bestemming: Jaco Beach.

Je voelt je meteen een vreemde eend in de bijt, Carlos sprak geen engels en ik kwam met mn "no habla espanol" natuurlijk ook niet echt ver. Maar goed dat we voor een cursus spaans hier naartoe gaan want ik heb wel gemerkt dat dat geen overbodige luxe is!! Rond 10 uur kwam ik bij mijn gastgezin aan. Ik werd opgewacht en verwelkomd door Ana Rita en Oldemar. Ook Nicole was er. Zij komt uit Zwitserland en zit bij mij op school, erg prettig om iemand om je heen te hebben die de omgeving al een beetjje kent, zij is hier nl al een week. We zitten niet bij elkaar in de klas want zij "habla espanol" al wel. Ik heb heerlijk een kamer voor mezelf. De badkamer delen we wel met z'n allen maar dat is geen probleem. Ook hebben ze een grote veranda waar het prima toeven is, uit de wind en de zon waar ik lekker van mijn sigaretje kan genieten.

DSCN1364DSCN1365

Nicole vroeg meteen of ik zin had om met haar en een paar medestudenten naar het strand te gaan, tja daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen. Er zijn eigenlijk alleen maar europese studenten, zwitserland, nederland, engeland, dus qua taal babbelden we er lustig op los.

DSCN1375

Het is te merken dat we hier in CR echt wel andere zonnestralen hebben, want t verkleuringsproces is alweer volop in gang gezet, dit om jullie een beetje jaloers te maken :-). 's avonds niet veel meer gedaan. Na het eten heb ik met Ana "Loteria" zitten spelen, de spaanse variant van onze Bingo. Echt een super goede manier om woordjes te oefenen en mijn uitspraak.

Maandagochtend was dus mijn 1e schooldag. Ik was natuurlijk alweer vroeg wakker en om 7 uur zat ik aan het costaricaanse ontbijt "gallo pinto". Dit bestaat uit rijst met bonen, ei en wat brood. Het was prima te eten, alleen veel te veel maar dat maak ik Ana nog wel duidelijk. Om half 8 ongeveer op weg naar school samen met Nicole. School is ongeveer 10 minuten / een kwartiertje lopen en dat is goed te doen. Het is hier rustig op straat en je voelt je geen moment onveilig.

DSCN1366

Op school aangekomen eerst een testje moeten doen mbt mijn spaans maar je snapt wel dat ik daar zééér snal mee klaar was. Daarna zijn we begonnen met de eerste les. Heerlijk in de tuin, vlakbij het zwembad(je) van school krijg ik samen met Michela uit Italie lea van Marianela. Het valt niet mee en aan het einde van de ochtend was ik helemaal gaar, er kan echt niets meer bij in mijn hoofd. Het spaans begrijpen is niet z'n probleem, maar wat terugzeggen, jezus mina, mijn vocabulaire schiet echt te kort!

DSCN1370DSCN1367DSCN1369DSCN1371

In de middag hebben we nog een rondleiding gehad door de stad zodat we de belangrijkste plekken weten, ook wat betreft uitgaan enzo want Jaco staat bekend om zijn "Fiestas" en daar weet ik ook wel raad mee, dus dat moet goed komen!!

Vanavond huiswerk maken. Morgenvroeg mag ik in het spaans gaan uitleggen wat "Pura Vida" betekent voor de costiricanen. Je kan het zo ongeveer vertalen als "Genieten van het goede leven". Daar heb ik dus nog wel wat hulpbij nodig, maar ik weet zeker dat het goed komt. Toevalling heb  ik vandaag mn eerste spaanse "ping" verstuurd (he Erik :-)) en volgens mij is die vrij aardig gelukt...

Enige probleem dat ik hier momenteel heb is dat mijn  telefoon niet werkt qua smssen, dan weten jullie dat. Ik ben aan het proberenm om vanuit Nederland ene oplossing te krijgen, mailen, pingen, whatsappen, skypen is geen probleem aangezien ik thuis en en op school wifi tot mn beschikking heb gelukkig! Niet dat ik nu van plan ben om daar heel druk mee bezig te zijn mara ik ben in ieder geval wél berikbaar.

Dat was het voor nu, tot de volgende keer, Hasta luego!

1. Wiets en Sandra:
    8 november 2011
    Klinkt very good Iv! Enjoy it!! Greetz!
  2. Wiets en Sandra:
    8 november 2011
    Zo ! En die foto s!! Mooi daar zeg!, nie gedacht.....
  3. patrick:
    8 november 2011
    ziet er goed uit,alleen jammer dat er ADT op het hek staat en geen hofland.was anders wel leuk om daar een storingkje te hebben.
    met je spaans zal het wel goed komen
  4. corien dijkhuizen:
    Geweldig!
    Ik ben jaloers op je, geniet er van.
  5. Wendy:
    8 november 2011
    Gaaf, gaaf, gaaf!!! Wanneer kan ik komen logeren? Ik ook niet habla espagnol....
  6. Jan-Willem:
    8 november 2011
    Wat een avontuur, lekker hoor! Kijk wel uit dat je het Spaans wat je overdag opneemt er 's avonds niet weer uitspoelt ;-)
  7. susanne:
    9 november 2011
    Volgens mij zit je daar wel lekker. Ik wist natuurlijk al uit eigen ervaring dat Costa Rica een geweldig land is; maar leuk dat jij dat nu ook zo kunt ervaren. Veel succes met je lessen en ik hoop dat je toch ook nog de kans krijgt om veel van het land te gaan zien.
  8. Jeannette:
    12 november 2011
    Ha die Von,
    Fijn dat alles naar wens verloopt. Nog even dan wil je niet meer terug. Zorg maar voor een leuk vakantie adresje dan komen we wel naar jou.
    Heel veel liefs uit Boxtel
  9. Jorinde:
    13 november 2011
    Klinkt allemaal geweldig! Ook best spannend, maar super. Ik hoop dat je een geweldige tijd hebt, maar volgens mij gaat dat wel lukken! Als je heimwee hebt, hoef je alleen het weerbericht van Nederland er maar even bij te pakken en alles komt goed ;-)
  10. Ingrid Van Dijk:
    13 november 2011
    Hey meis,
    Het klinkt spannend en helemaal geweldig!
    Wat een avontuur ben je toch aangegaan, vind het echt top dat je dit doet!
    Geniet er volop van meis!
    Ben errug benieuwd naar je volgende blog....
    Heel veel groetjes uit het koude sombere NL