Costa Rica wildlife

18 november 2011 - Jacó, Costa Rica

De week is alweer om en echt voorbij gevlogen. Maandag nog even een dip gehad op school. Ik snapte er echt niks van maar gelukkig is dat weer voorbij. Gister (donderdag) mijn eerste mondelinge examen gehad en voor mijn gevoel ging dat wel goed. Vandaag mijn punt gekregen en ik had een 9 joehoe, ben blijkbaar toch slimmer dan ik dacht :-). Het spaans gaat steeds beter. Komt ook omdat we nu meer grammatica hebben geleerd waardoor we correctere zinnen kunnen maken en dat maakt het converseren er voor mij makkelijker op. In het begin dacht ik dat ik het nooit zou leren maar het gaat de goede kant op. Is ook weer zo'n eigenschap van mij, vind ik dat ik na één week net zo goed spaans moet kunnen als nederlands of engels en dat kan natuurlijk niet, die les heb ik ondertussen ook geleerd.

Deze week een aantal activiteiten op het gebied van wildlife ondernomen. Woensdagavond zijn we met een aantal studenten schilpadden gaan bekijken op Playa Hermosa, dat is hier ongeveer 10 minuten vandaan. De trip zou eigenlijk om 5 uur beginnen maar door het getijde werd het uiteindelijk half 9 voordat we opgehaald werden. Het was een autorit om niet snel te vergeten! Jammer genoeg was het woensdag vanaf het einde van de middag echt noodweer en dan bedoel ik ook echt noodweer. Het water komt hier dan met zulke hoeveelheden en kracht naar beneden, dat kennen we in Nederland niet. Daarnaast zitten we hier vlakbij de bergen, dus ook aan donder en bliksem geen gebrek. De wegen staan dan ook in een mum van tijd volledig blank en aangezien ze hier bijna geen straatverlichting hebben, zie je door de harde regen geen hand voor ogen. Daarbij kwam ook nog dat de ruiten van de auto continu beslagen waren dus het maakt het rijden er niet makkelijker op. Met duizelingwekkende snelheid gingen we naar Playa Hermosa, het leek wel een camel trophy, het water gutste van alle kanten over de auto. Gelukkig ben ik niet bang uitgevallen maar dat kon helaas niet van iedereen gezegd worden.

Gehuld in mijn regenponcho zijn we rond 9 uur het strand opgegaan. Als eerste hebben we daar pas uitgekomen schildpadjes uitgezet op het strand. Erg indrukwekkend. Aangezien ze op licht afkomen mochten we geen zaklamp gebruiken of foto's maken, de kleintjes zouden dan nl de verkeerde kant op gaan en niet richting de zee en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Vervolgens hebben we in het donker over het strand gelopen in regen en onweer, op zoek naar schilpadden en hun nesten. Schilpadden hebben we helaas niet gezien maar wel een nest gevonden. In dat nest lagen maar liefst 96 eieren. Deze zijn met de hand opgegraven en na ruim 2,5 uur lopen, waren we weer op ons beginpunt. In het pikdonker over het strand lopen in een heftige storm heeft wel iets macabers, je ziet geen hand voor ogen, weet bij god niet wat er voor je voeten komt/ligt op het strand, en tegen de wind en regen in maakte het een redelijke beproeving. De eieren die we hadden opgegraven hebben we uiteindelijk weer begraven in een speciaal daarvoor aangelegd veld, zodat deze nieuwe nesten beschermd zijn tegen roofdieren. Op deze manier kan 95% van de geboren schildpadjes levend worden uitgezet. Anders is dat getal veel lager. Het was erg indrukwekkend om dit mee te maken. Het was mooi geweest om foto's te hebben maar dat is helaas niet toegestaan. Rond kwart over 12 uur kwamen we uiteindelijk nat, moe maar voldaan weer thuis.

Donderdagmiddag samen met Michela naar Tarcoles geweest. Deze plaats staat bekend om zijn krokodillen en je snapt natuurlijk dat ik die ook van dichtbij wilde zien. Heerlijk in een boot op het water gezeten en mooie plaatjes geschoten. We hadden het geluk dat we prachtig weer hadden, waardoor veel krokodillen op de oevers op lagen te warmen in de zon. Naast krokodillen ook vogels zoals witte ibissen en witte reigers gezien.

DSCN1446DSCN1471DSCN1449DSCN1450DSCN1452DSCN1484DSCN1501DSCN1480DSCN1456DSCN1482DSCN1483DSCN1472DSCN1505DSCN1506DSCN1496DSCN1468

Zoals te verwachten kennen de gidsen alle krokodillen bij "naam". We hebben dan ook "Barack Obama" gezien. Deze krokodil is 50 jaar oud en echt gigantisch. Hij vond het heerlijk om gefotografeerd te worden, dus dan hebben we dan ook maar gedaan. Vervolgens hebben we "Brad Pitt" gevoerd, dat is natuurlijk een vast onderdeel van de trip.

DSCN1460DSCN1497DSCN1498DSCN1499DSCN1500DSCN1501

We kwamen ook nog wat kleintjes tegen van ongeveer 7 maanden oud, vergis je echter niet, als zij hun tandjes in je zetten, wordt je daar ook echt niet vrolijk van! Het was nu paartijd, dus de krokodillen waren nu in grote aantallen aanwezig maar daardoor ook agressiever dan normaal.

DSCN1478DSCN1508

Na de tour hebben we nog een stop gemnaakt op de "beroemde" brug van Tarcoles. Onder de brug liggen de krokodillen op de voorbijgangers te wachten. Ze weten nl dat er regelmatig eten naar beneden wordt gegooid, zodat er voor hen een lekker hapje te halen valt.

DSCN1509

Al met al een super mooie trip van een goede 3 uur. Was echt de moeite waard!

Het weekend is begonnen en eindelijk begint het weer hier beter te worden. Normaal gesproken begint het "zomerseizoen" in november en wordt het droog maar we hebben tot nu toe iedere dag nog veel regen gehad. Het ziet er naar uit dat het van het weekend beter is, dus morgen lekker dagje strand en zondag op naar vulkaan Irazu om daar de omgeving te verkennen.

Het einde van de week is ook een moment waarop studenten afscheid nemen op school. Susan uit amerika is naar huis en ook Jort uit Nederland vertrekt morgen. Zondag komt er een nieuwe studente bij ons in huis, een duits meisje van 19 geloof ik. Ik heb begrepen dat ze bij mij in de klas komt dus we zullen wel zien....

Ik houd jullie wel op de hoogte! Voor jullie allemaal een heel fijn weekend en liefs vanuit Costa Rica.

1. Erwin:
    19 november 2011
    Hey Uden, wat moet je het daar fantastisch naar je zin hebben. En wat mooi ook dat je eindelijk weer eens bijleert. Blijf genieten, maar kom wel weer terug!
  2. susanne:
    19 november 2011
    Hee ivon, wat leuk om te lezen allemaal. Brengt voor mij ook weer heel wat herinneringen omhoog. Heb zo net mijn fotoalbum er even bijgepakt en bijna alles wat jij nu beschrijft tot op heden kan ik ook terugvinden in mijn album Costa Rica. Geweldig! Wij mochten alleen geen schildpadeieren opgraven!
    Geniet nog lekker daar.
  3. Debbie:
    Schattie!
    Wat heb je nu al fantastische dingen mogen doen en zien! Zelfs iemand met een baan als ik word toch wel een beetje jaloers hoor!
    Ik ben blij dat het goed met je gaat!

Ik denk aan je!
    Dikke kus en blijven schrijven!
  4. Wiets en Sandra:
    19 november 2011
    Wauwie! Wat een belevenissen!!!
    Pfft,.... Groetjesssssssssssssssssss ons
  5. Bas:
    Hola Ivonne,
    Volgens mij vermaak jij je prima. Indrukwekkende foto's van de croqs. Ik mis de foto waarop je Brat Pitt zelf gevoerd hebt!?

Groetjes,
    Bas
  6. Lisanne:
    20 november 2011
    Wow Von, dat ziet er allemaal gaaf uit joh, mooie foto's hoor!
    Geniet er lekker van!!
  7. Andre:
    Hey Ivonneke,

dat ziet er allemaal erg mooi uit, Geniet ervan!!! Hier is nl. de wereld niet veel groter dan een meter of vijftig door enorm laag hangende wolken (MIST). Tot zover het Hollandse wildlife!

Houdoe!