Derde week zit er alweer bijna op...

25 november 2011 - Jacó, Costa Rica

De tijd vliegt echt, niet te geloven dat er al bijna 3 weken opzitten. Laten we er maar van uitgaan dat dat een goed teken is, gelukkig volgen er nog meer dus ik hoef me nog geen zorgen te maken. Afgelopen week niet heel veel gedaan. Zondag zijn we (Michela, Nicole, Christa en ik) naar de vulkaan Irazu geweest. Het is geen actieve vulkaan meer. De laatste eruptie is in 1994 geweest. Nu rest er nog een kratermeer en een soort "maanlandschap". Alles zwart vanwege de lava en het gesteente. De vulkaan bevindt zich op 3400 meter, dus we hadden even met wat andere temperaturen te maken dan de standaard rond de 30 die we hier in Jaco hebben. Je moet dan denken aan 10 graden ongeveer en een verschil van 20 graden is dan toch best veel. We hadden de trip hier in Jaco geregeld, dus om 7.00 werden we keurig opgehaald door onze gids Vladimir Die ook met ons naar de schilpadden was geweest vorige week. We hebben hem gevraagd om de hele tour in het spaans te doen, zodat het voor ons ons nog meteen een goede oefening was. Is dat wat, zelfs in het weekend ben ik nog aan het studeren, wie had dat gedacht... Na een tocht van bijna 2 uur kwamen we dus bij de vulkaan aan. Natuurlijk heb ik weer foto's genoeg gemaakt om aan jullie te laten zien:

DSCN1516DSCN1517DSCN1541DSCN1520DSCN1537DSCN1528DSCN1533DSCN1539"

Wat we daar ook tegen kwamen was wat ze hier "de natuurlijke paraplu" noemen. een plant waarvan de bladeren zo groot zijn dat ze vroeger  echt als paraplu werden gebruikt:

DSCN1523DSCN1524DSCN1536

Nadat we de vulkaan hadden bezocht gingen we op weg naar Carthago, de oude hoofdstad van Costa Rica om de "Cathedral de virgin de los Angelos" te bezoeken. Carthago kun je niet vergelijken met San José. Waar San José vies, (crimineel) en orgeorganiseerd is, is Carthago schoon en overzichterlijk. Natuurlijk moet je ook hier op je spullen letten maar dat moet je eigenlijk overal. Ook de mensen in Jaco vinden het niet prettig om naar San José te gaan, zij gaan liever naar Carthago maar San José heeft nou eenmaal meer faciliteiten. Onderweg nog heerlijk vers fruit en aardappeltjes gekocht voor ons gastgezin, is een goede afwisseling met de rijst en bonen die hier standaard (meerdere malen per dag) wordt gegeten. Het eten hier is voor mij eigenlijk echt funest. Alleen maar koolhydraten, zoals rijst, pasta, aardappelen, brood en dat zijn nu eigenlijk net allemaal dingen die voor mij niet goed zijn maarja, eten wat de pot schaft is mij geleerd, dus dat doen we dan ook keurig en de rest zien we wel weer als ik terug ben. Wanneer mijn rondreis begint en ik mijn eigen kostje bij elkaar moet (kan) scharrelen, zal het vast beter gaan.

De cathedraal is erg indrukwekkend. Allereerst is het een mooi gebouw en daarnaast wordt het door de mensen ook als een soort bedevaartsoord beschouwd omdat hier vroeger "la virgin de los Angeles" (de maagd van de engelen) is verschenen. Dit verhaal wordt ook in het museum van de cathedraal uitgebeeld. De zondagsmis wordt altijd erg druk bezocht en bijna iedereen neemt "heilig water" mee naar huis. Je zou bijna denken dat je Lourdes bent.

DSCN1545DSCN1551DSCN1562

DSCN1555DSCN1557DSCN1559DSCN1560

Afgelopen dinsdag zijn Angela (het nieuwe meisje), Nicole en ik met Oldemar (de man des huizes) naar een uitkijkpunt in Jaco geweest, vandaar heb je een mooi uitzicht over de stad en het strand. Het weer zit de laatste tijd alleen niet erg mee. We hebben echt iedere dag regen en nu hebben we last van een tropische storm die over Amerika raast. Dat zorgt helaas voor veel regen. Echte stranddagen heb ik nog niet gehad, terwijl de droge tijd eigenlijk toch 1 november al begint. Er wordt gezegd dat het vanaf volgende week beter wordt, ik wacht het wel af. Helaas geen apen gezien terwijl daar toch volop zijn maar die ga ik vast nog wel ergens tegenkomen. Roofvogels en gieren vind je hier echter ook in overvloed. Helaas zijn ze vaak te ver weg om echt goede foto's te kunnen maken, maar toch... O ja en voor de liefhebbers (he Deb... ;-)) deze keer zelfs foto's waar ik ook op sta hahaha....

DSCN1565DSCN1566DSCN1567DSCN1571DSCN1573DSCN1574

Het tochtje hebben we afgesloten met de zonsondergang op het strand, deze foto's wil ik jullie zeker niet onthouden, kunnen jullie meegenieten hoe ontzettend mooi het hier is. Diverse stadia worden in een rap tempo doorlopen en de kleur van de lucht verandert continu.

DSCN1584DSCN1581DSCN1582DSCN1586

Gisteravond (woensdag) naar Playa Hermosa geweest. Vorige week waren er ook met dat mega slechte weer om schilpadden te zien maar dat was niet gelukt. Tot onze mazzel gisteravond dus wel. Recht achter de bar op het strand kwam een schildpad het strand op gekropen, heeft een gat gegraven, eieren gelegd en is weer naar zee terug gegaan. Echt super mooi om te zien, heel speciaal! Om de natuur niet te verstoren hebben we geen foto's gemaakt maar ik had ze graag met jullie gedeeld!

Deze week was ook de week van het stappen want dat moet natuurlijk ook gebeuren. Daarom ook maar wat party pictures met mijn mede studenten. Voornamelijk allemaal jonge meiden maar dat gaat prima onder elkaar.

DSCN1513DSCN1588DSCN1589DSCN1590DSCN1593DSCN1594DSCN1596DSCN1591

Morgen (vrijdag) alweer de laatste schooldag van de week en dat betekent afscheid nemen van Anja, Michela en Felix. Voor hun zit het studieavontuur er alweer op. Het leuke is wel dat we hebben afgesproken om in januari 2013 hier een reünie te houden. We zullen zien wat daar van terecht komt...

Het plan voor zaterdag is om met Michela naar het nationale park Manuel Antonio te gaan maar ik twijfel nog een beetje. Als het nog steeds zo regent heb ik er niet zoveel zin in en per slot van rekening ben ik daar met kerstmis ook al 4 dagen, dus voor mij is het geen "moetje". Morgen maar even afwachten wat het weer gaat doen en kijken of we onze plannen gaan aanpassen.

Zo meteen douchen en op stap. Het is per slot van rekening donderdagavond en dat betekent "Ladiesnight" bij Clarita's en daar moeten we natuurlijk bij zijn....

1. Sandy:
    Hey Ivonne,

Wat een avontuur zeg daar, en wat een ontzettend gave en mooie foto's!
    Veel plezier daar nog!
    Groetjes Sandy
  2. Lisanne:
    Lieve lieve Von!

Time flies he..... pff 3 weken alweer! Geniet iedere dag nog maar wat meer dan. Maar aan je verhalen en foto's te zien, lukt dat helemaal.
    Hoe zit het met je vorderingen over de strandtent haha??
    Liefs!
  3. Jeanette:
    Hi Ivon,

Wat een leuke verhalen en prachtige foto's ik zou bijna me koffer pakken en naar je toe komen! Lijkt me waanzinnig gaaf! Geniet ervan! Liefs Jeanet
  4. Mini:
    26 november 2011
    Lieverd!

Geweldige verhalen, super mooie foto's. Die zonsondergang, wauwie, hoe top is dat?!? Wat ik ook nog echt ff moet zeggen schat: 'Die schoenen, I'm still lovin' it!! ;)

Dikke (k) en knuffels
  5. Anita Hazenberg:
    27 november 2011
    Volgens mij heb je het prima naar je zin daar. Gelukkig! Neem 't ervan je hebt het verdiend. Leuke reisverslagen, kijk al weer uit naar de volgende.
    Liefs xxx
  6. Stephan:
    28 november 2011
    Ik heb een foto van de zonsondergang even gepikt van je voor mn achtergrond :)
    Jeeee....wat mooi daar allemaal, mag ik niet even langskomen!
    Have fun! XX
  7. Eelco:
    28 november 2011
    OLaaaaaaaaaaaaa,

Je hebt daar ook al weer een bergje miss-en gevonden, goed gedaan!!! En de weg naar de Havana, Los Pandje del Hoekos en Los Pijpelaros ook al weer gevonden daar :-) Nice!

Veel plezier nog en tot de volgende blog.

Adiós amigo (of is het nou amiga :-))
  8. Debbie:
    29 november 2011
    Ivyyyy!!!

Gaaf man! en yes yes yes ! Eindelijk foto's waar jij ook op staat!!!!
    klinkt fantatisch allemaal!!!! Helemaal leuk!!! Pero destrano mucho y pienso a ti todo lo tempo! Besos!