Tortuguero

7 december 2011 - Tortuguero, Costa Rica

Op dit moment mijn laatste avond (dinsdagavond) in Tortuguero. Tortuguero is een natuurreservaat in het binnenland in het oosten van Costa Rica. Het is alleen bereikbaar per boot. Maandagochtend ben ik daarom om half 7 vertrokken vanuit San José. Samen met een internationaal gezelschap (Denen, Nederlanders, een Braziliaanse en een echtpaar uit Spanje) zijn we via Guapiles en Cariarita richting Tortuguero gegaan. Na de lunch in Guapiles ook nog even een stop gemaakt bij een botanische tuin. In het begin van de reis geen enkel probleem ondervonden maar het laatste deel van de weg was een drama. Ik kreeg meteen herinneringen aan Suriname. De weg vol met kuilen en gaten en doorrijden is niet mogelijk.

DSCN1686DSCN1684DSCN1685DSCN1768

DSCN1692DSCN1700DSCN1729DSCN1725

Aan het einde van de rit uiteindelijk op de boot gestapt en na dik anderhalf uur varen (heerlijk!) uiteindelijk op mn plek van bestemming aangekomen, toen was het half 1. De boottocht was lekker. Onderuit gezakt genieten van een prachtig stukje natuur en kijken wat er allemaal voorbij komt aan dieren en mensen!

DSCN1707DSCN1709DSCN1710

DSCN1715DSCN1717DSCN1724

Gistermiddag eigenlijk niks meer gedaan. Normaliter regent het hier pijpestelen maar ik heb de mazzel dat we alle dagen prachtig weer hebben gehad. Gister dus ook nog maar even genoten van het zonnetje. Vanochtend was het weer vroeg dag. Om half 6 gingen we op pad voor onze eerste boottocht. Doel is om je uitleg te geven over het natuurgebied maar daarnaast natuurlijk ook het spotten van dieren. Daarin zijn we goed geslaagd. Ik weet nu alleen zeker dat ik een nieuwe camera wil. Op zich zijn mijn foto's prima maar die verdomde apen zitten steeds zo hoog in de boom en dan wordt het moeilijk maar ik heb mn best gedaan. Die foto's zijn niet al te best van kwaliteit maar ach, het geeft jullie een indruk...

DSCN1732DSCN1734DSCN1738DSCN1766

DSCN1742DSCN1746DSCN1747DSCN1750DSCN1755DSCN1756DSCN1757DSCN1760DSCN1767

Rond half 9 waren we terug bij de lodge voor ons ontbijt. Snel de batterij van mn camera opgeladen want die had t begeven in de ochtend en toen om 10.00 uur op voor ons tweede boottochtje. Ook dat was weer een hele belevenis. We hadden zelfs het geluk om "Spider monkeys" en een heus kaaiman nest te zien. Dat is erg zeldzaam. Iedereen was dus ook zeer opgetogen. Ook schilpadden waren er in overvloed.

DSCN1771DSCN1775DSCN1776DSCN1786DSCN1790DSCN1791DSCN1793DSCN1798

DSCN1803DSCN1806DSCN1809DSCN1811DSCN1818DSCN1819DSCN1820

Na deze boottocht was het alweer tijd voor de lunch. In de middag hebben we het dorpje Tortuguero bezocht. Het is een bonte verzameling van mensen die hier wonen en die iets in toerisme doen. Of ze werken in één van de lodges, of hebben zelf iets van een touragentschap of verhuren "cabinas". Alle toeristen komen naar dit dorp, dus het is er erg druk maar de lokale bevolking vind alles best. Ook hier het "standaard" verhaal: typische caraïbische huisjes, een kerk, een school, een voetbalveld en spelende kinderen. Aan de ene kant loopt de rivier en aan de andere kant de zee, wat wil je nog meer. In tegenstelling tot wat de naam "Caraïbische kust" doet vermoeden, ook hier (helaas) geen wit strand...

DSCN1826DSCN1828DSCN1829DSCN1830DSCN1831DSCN1832DSCN1833DSCN1835

Morgenvroeg gelukkig een beetje uitslapen. We verlaten de lodge rond half 10, dus op mn gemak ontbijten en weer pakken. Ben benieuwd hoe lang de trip dan gaat duren. Na de lunch wordt ik achtergelaten om te wachten op mijn volgende transport naar de zuidoost kust van Costa Rica. Zal wel weer ergens eind van de middag zijn voordat ik daar ben. Ik hoop dat het weer me goed gezind blijft, want de komende paar dagen hoop ik nog wat van de zon te kunnen genieten...