Cultureel San José

5 december 2011 - San José, Costa Rica

Daar ben ik weer. Wat sneller dan jullie van me gewend zijn maar dat heeft een aantal redenen. Allereerst verlaat ik na vandaag San José al en wil ik jullie al het moois wat hier is niet onthouden. Daarnaast heeft ook mijn externe harde schijf het om de een of andere reden begeven en wil ik zsm mn foto's hier geupload hebben, zodat ik ze altijd nog achter de hand heb als er iets mis mocht gaan met mn netbook.

Met name vandaag de hele dag in de stad doorgebracht in de verschillende musea en parken. Ik wilde als eerste naar de "Centro Nacional de Arte y Cultura". Een van de redenen daarvoor was dat de vader van één van mijn leraren een masker heeft gemaakt dat daar wordt tentoongesteld. Helaas was dat museum vandaag vanwege een activiteit gesloten. Erg jammer! Wel even een wandeling door het aangrenzende park gemaakt. Iedereen zegt dat San José zo'n vieze stad is, maar ik vind het in en rondom het centrum echt meevallen. Er zijn veel (kleine) parken en alles is goed onderhouden. Een aangename verrassing dus.

DSCN1661DSCN1662

DSCN1619DSCN1617DSCN1616DSCN1618

Vervolgens door naar het "Museo Nacional de Costa Rica". Je begint hier in de vlindertuin waar je in de gelegenheid bent om ze van dichtbij te fotograferen, dat is meestal wel anders.

DSCN1626DSCN1637DSCN1630DSCN1636

DSCN1640DSCN1643

Daarna het eigenlijke museum in. Hier wordt voornamelijk "pré colombiaanse" kunst tentoongesteld. Ook vind je hier kleding en meubels uit vervlogen tijden. Deze laatste twee waren niet zo interessant om te zien. De kunst echter wel ( in mijn ogen dan).

DSCN1660DSCN1652DSCN1653DSCN1658DSCN1659

Ook verschillende maquettes over hoe de indianen (indígenas) vroeger leefden en de barakken waarin de soldaten die zich misdragen hadden, werden opgesloten.

DSCN1648DSCN1657

Vervolgens via de belangrijkste winkelstraat (Avenida Central) naar het hart van het centrum "Plaza de la Cultura". Dit plein ligt midden in het winkelgebied. Eronder zijn diverse musea te vinden en het "Teatro Nacional" ligt erachter. Het was overal een drukte van belang. De winkels waren open en daarnaast waren hele gezinnen aan het genieten van het mooie weer. De duiven werden gevoerd, bellen geblazen met de kinderen en gewoon genieten van een mooie zondag. Helaas kon ik niet echt in het theater omdat er een voorstelling bezig was, maar de entree geeft een goede indruk weer van de rest van het theater.

DSCN1621DSCN1625DSCN1624

Vervolgens onder "Plaza de la Cultura" het goud museum, het museum der kunsten en het oudheidsmuseum bezocht. Dat laatste staat met name in het teken van de levenswijze van de indianen zoals zij vroeger leefden. Het aantal "echte" indianen in Costa Rica is tegenwoordig erg klein.

DSCN1663DSCN1680DSCN1677

DSCN1676DSCN1668DSCN1666DSCN1665

Ook was hier nog een klein gedeelte te zien van de dieren die in Costa Rica leven.

DSCN1672DSCN1674DSCN1669

Dat was het voor nu. Vanavond mn spullen maar weer inpakken, want morgenvroeg 06.15 wordt ik opgehaald voor mn volgende bestemming, Tortuguero....

1. Lisanne:
    5 december 2011
    Gefeliciteerd met je diploma! Super! Dat kan het nu echt gaan beginnen!! Het ziet er zo al veelbelovend uit....veel plezier!
  2. Iefke:
    6 december 2011